تشخیص بواسیر و راه های درمان آن
نوشته شده توسط : شراره معینی

تشخیص قطعی بواسیر چگونه امکان‌پذیر است؟
برای‌ تشخیص‌ قطعی‌ ممکن‌ است‌ از روش‌هایی از جمله آندوسکپی‌ به معنای مشاهده وضعیت مقعد به کمک‌ یک‌ لوله‌ کوتاه‌ به‌ نام‌ آندوسکپ‌ که وسیله‌ای‌ لنزدار و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌ و یا پروکتوسکپی‌ به معنای مشاهده راست‌ روده‌ و قسمت‌ پایینی‌ روده‌ بزرگ‌ یا وسیله‌ای‌ به‌ نام‌ پروکتوسکپ‌، که‌ وسیله‌ای‌ اپتیک‌ و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌، استفاده شود.
بواسیر معمولاً با مراقبت‌ مناسب‌ خوب‌ می‌شود، اما علایم‌ آن ممکن‌ است‌ کم یا زیاد شود به این معنی که گاهی بواسیر ممکن‌ است‌ پس‌ از یک‌ دوره‌ یبوست‌ دوباره‌ بروز کند. این بیماری ممکن است عوارضی از قبیل کم‌خونی از نوع ‌ فقر آهن‌ در نتیجه خونریزی‌ زیاد، درد شدید در اثر وجود لخته‌ خون‌ در بواسیر و نیز عفونت‌ یا زخم‌ شدن‌ بواسیر در پی داشته باشد.
لازم به یادآوری است که برای انجام فعالیت‌های جسمی بویژه ورزش کردن در زمان ابتلا به این بیماری محدودیتی‌ وجود ندارد بلکه عملکرد روده و در واقع تمام نقاط بدن در نتیجه فعالیت جسمانی‌ مناسب‌ بهبود پیدا می‌کند. وجود بواسیر به تنهایی بیماری تلقی نمی‏شود و عوارض آن نیز خطرناک نیست. این مشکل موضعی است و تأثیری روی سایر اندام‏ها و قسمت‏های دیگر بدن ندارد.
مسئله مهم شباهت برخی علائم آن مثل خونریزی از مقعد با بیماری‏های خیلی جدی مثل پولیپ یا سرطان روده بزرگ است. اغلب بیماران علت مشاهده کمی خون در مدفوع را بواسیر می‌دانند، در حالی که ممکن است علت خونریزی پولیپ و یا سرطان روده بزرگ باشد. به همین دلیل پس از مشاهده خون در مدفوع برای اولین بار لازم است با پزشک مشورت کرد و درصورت لزوم برای بررسی کامل روده بزرگ کولونوسکوپی انجام داد
چگونه می‌توان بواسیر را درمان کرد؟
هدف از درمان بواسیر اغلب تخفیف‌ علایم‌ آن است که خود فرد مبتلا نیز می‌تواند این کار را البته پس از تشخیص صحیح بیماری به کمک پزشک انجام دهد.پیش از هر چیز به خاطر داشته باشید که هرگز به هنگام اجابت‌ مزاج‌ زور نزنید. پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، ناحیه‌ را به آرامی‌ پاک‌ کنید. برای‌ تخفیف‌ درد، روزانه‌ چندین نوبت و هر بار به‌ مدت‌ 10 تا 20 دقیقه‌ در آب‌ گرم‌ بنشینید.
همچنین می‌توانید برای‌ تخفیف‌ درد و تورم‌ ناشی‌ از وجود لخته‌ در بواسیر یا بیرون‌ زدگی‌ بواسیر، یک‌ روز در رختخواب‌ استراحت‌ کنید و به منظور کاهش تورم روی‌ ناحیه‌ کیسه‌ یخ‌ بگذارید. همواره ناحیه اطراف مقعد را پاکیزه نگه دارید. می‌توانید روزانه دوش بگیرید و در حین حمام به آرامی با آب گرم اطرا ف مقعد را تمیز کنید. استفاده از صابون لازم نیز و حتی ممکن است که مشکل را تشدید کند. خشک کردن ناحیه با یک سشوار با حرارت ملایم پس از حمام کردن می‌تواند رطوبت را به حداقل برساند از دستمال توالت خشک استفاده نکنید بلکه در حوله یا دستمال توالت مرطوب پس از هر با اجابت مزاج و شستشو استفاده کنید.
برای‌ درد خفیف‌، خارش‌، یا کاهش‌ تورم‌، می‌توان‌ از داروهایی‌ که‌ اختصاصاً برای‌ تخفیف‌ علایم‌ بواسیر ساخته‌ شده‌اند مانند پمادهای آنتی هموروئید استفاده‌ کرد. اگر علایم‌ بواسیر به‌ هنگام‌ حاملگی‌ رخ‌ دهند، از پزشک‌ خود در مورد داروهای‌ مناسب‌ که‌ در حاملگی‌ مشکلی‌ ایجاد نکند کمک بگیرید.
اگر نیاز به‌ استفاده‌ از مسهل‌ باشد، از نرم‌کننده‌های‌ اجابت‌ مزاج‌ استفاده‌ کنید که این مورد هم بهتر است با مشورت پزشک صورت گیرد. برای تسکین درد می‌توانید از مسکن‌های خوراکی مانند استامینوفن، تیلنول، آسپرین، ایبوبروفن، ادویل، موترین و سایر مسکن‌ها مصرف کنید. این اقدامات می‌تواند علائم را کاهش دهد اما باعث از بین رفتن بواسیر نمی‌شود به همین دلیل بهترست که اگر پس از چند روز معالجه بهبودی حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید. اما چنانچه در همان آغاز بیماری علائم شدید از جمله درد و خونریزی شدید داشتید باید زودتر با پزشکتان تماس بگیرید.
در مواردی‌ که‌ این روشها کارآیی نداشته باشند، امکان‌ دارد نیاز به‌ جراحی‌ وجود داشته‌ باشد. روش‌های‌ مختلفی برای درمان وجود دارد که عبارت از بستن‌ یک‌ باند لاستیکی‌ در قاعده‌ بواسیر، اسکلروتراپی‌ (تزریق‌ مواد شیمیایی‌ برای‌ بسته‌ شدن‌ سیاهرگ‌ها و تشکیل‌ بافت‌ جوشگاهی‌)، جراحی‌ با سرما (یخ‌ زدن‌ بواسیر با نیتروژن‌ مایع‌)، انعقاد بواسیر (با اشعه‌ مادون‌ قرمز یا لیزر) و یا در آوردن‌ بواسیر است.
درمان موضعي
بسته به شدت شكايت شما، پزشكتان ممكن است كرم هيدروكورتيزون يا كف آن را براي خلاصي از التهاب و درد توصيه كند. بسياري از داروهاي مربوط به بواسير بدون نسخه قابل تهيه هستند، يا پزشكتان ممكن است داروي قوي‏تري تجويز كند.
درمان جراحي
در بعضي از موارد، بواسيرها به قدري شديد هستند كه احتياج به جراحي دارند. روش‏هاي جراحي متعددي وجود دارد. پزشكتان در صورت ضرورت مي‏تواند اطلاعات زيادي در اين مورد براي شما فراهم كند.
داروها
براي‌ درد خفيف‌، خارش‌، يا كاهش‌ تورم‌، مي‌توان‌ از داروهايي‌ كه‌ اختصاصاً براي‌ تخفيف‌ علايم‌ بواسير ساخته‌ شده‌اند استفاده‌ كرد. اگر علايم‌ بواسير به‌ هنگام‌ حاملگي‌ رخ‌ دهند، از پزشك‌ خود در مورد داروهاي‌ مناسب‌ كه‌ در حاملگي‌ مشكلي‌ ايجاد نكند سؤوال‌ كنيد.
اگر نياز به‌ استفاده‌ از مسهل‌ باشد، از نرم‌كننده‌هاي‌ اجابت‌ مزاج‌ استفاده‌ كنيد.
درمان در خانه
اگر تحريك ايجاد شده است نشستن داخل وان، تشت آب گرم روزانه چند بار كمك به كاهش تورم خواهد كرد و منطقه گرفتار را تسكين مي دهد اينكار بايستي 15-10 دقيقه طول بشكد و در صورتي كه بدنبال دفع مدفوع (بيرون روي) باشد، بيشترين اثر را خواهد داشت.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
محدوديتي‌ براي‌ آن‌ وجود ندارد. كار روده‌ با آمادگي‌ جسماني‌ مناسب‌ بهبود مي‌يابد.
تغييرات عادات غذايي و نحوه زندگي
بطور منظم بيرون روي را افزايش دهيد و با خوردن آب فراوان و خوردن ميوه‏ها، سبزيجات، سبوس و حبوبات قوام مدفوع را نرم نگهداريد. تداوم نظم حركات روده مي‏تواند باعث بهبود يا جلوگيري از يبوست و زور‏زدن شود.
رژيم‌ غذايي‌
براي‌ پيشگيري‌ از يبوست‌، يك‌ رژيم‌ متعادل‌ حاوي‌ مواد غذايي‌ داراي‌ فيبر زياد، مثل‌ ميوه‌هاي‌ تازه‌، كلوچه‌، حبوبات‌، سبزيجات‌ و غلات‌ سبوس‌دار داشته‌ باشيد.
روزانه‌ 10-8 ليوان‌ مايعات‌ بنوشيد.
اگر اضافه‌ وزن‌ داريد، وزن‌ خود را كم‌ كنيد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر در همان‌ جايي‌ كه‌ بواسير بوده‌ است‌ يك‌ برجستگي‌ سفت‌ تشكيل‌ شود.
اگر بواسير باعث‌ درد شديد مي‌شود كه‌ با درمان‌هاي‌ ذكر شده‌ در بالا تخفيف‌ نيابد.
اگر خونريزي‌ زياد باشد (بيش‌ از مقداري‌ كه‌ در قسمت‌ علايم‌ ذكر شد). البته‌ بايد به‌ يادداشت‌ كه‌ خونريزي‌ ممكن‌ است‌ يكي‌ از علايم‌ اوليه‌ سرطان‌ باشد.




:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








طراحی سایت
طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی
www.webcando.ir

تابلو سازی
خدمات تابلو سازی پرکاس
perkasco.com

درمان بواسیر
درمان بواسیر با آخرین متد
clinicdarman.com/بواسیر-هموروئید/درمان-بواسیر/

شبیه ساز پرواز
خرید تجهیزات پرواز و شبیه سازی
www.irfly.ir

درمان هموروئيد با لیزر
درمان بواسیر با لیزر و هموروئید
clinicdarman.com/بواسیر-و-هموروئید/جراحی-هموروئید/

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی و منزل چید فرم
www.chidform.com/

نمای چوب
ترمووود و چوب نمای شرکت بریج
www.bridgeco.ir/

شقاق چیست
همه چیز درباره شقاق
www.darmancolorectal.com/fissure

فیشر
همه چیز درباره فیشر
www.darmancolorectal.com/fissure


طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
www.webcando.ir/web-design/marketing-site-design.html